lögner

Höll ett tal igår på skolan ovh sen på kvällen så åkte vi bil med jennifer å va med lite folk. Idag har jag å Jonna varit på stan och nu har jag precis packat klart så nu far vi snart mot kåbdalis!
Här kommer talet:

Vad är en lögn?
Jag tror att de flesta här inne vet vad en lögn är och har varit med om det själv och säkert även använt en själv. Man kan säga att en lögn är då man förvränger sanningen till något som intealls stämmer.
Enligt mig så finns det två olika sorters lögner och det är en vit lögn och en grov lögn. Jag tror att vi alla någon gång har dragit en liten vit lögn, de har inte så stor betydelse men ändå så vill man undanhålla sanningen trots allt och drar till med en liten lögn. Att ljuga är väldigt fult och onödigt och det ställer oftast bara till med problem. Det flesta människor drar säkert minst en vit lögn per dag, det är kanske då din mamma frågar om du har städat undan i rummet eller om du har plockat undan disken och man säger ja trots att man kanske inte alls har gjort det. Men sen kommer man till det där grova lögnerna, dem som faktiskt har en stor betydelse och som faktiskt kan såra folk. Det är dem lögnerna som jag är emot och där är desäkert många andra som håller med mig. 
Ärlighet är det som varar längst och man vill oftast att ens partner, kompis eller familj ska vara ärlig mot en. Man vill inte bli sårad av en hård sanning men samtidigt så vill man intevara lycklig över en sak som man sedan får reda på att det ligger en stor lögn bakom. De som kan vara ännu värre än det måste vara att få höra sanningen av en annan person och att din kompis eller partner som det handlar om har gått bakom din rygg hela tiden. Men varför gör vi så, varför ljuger vi för varandra då man kan vara ärlig och berätta sanningen på direkten. Sanningen lönar sig alltid, bättre att den kommer ut på rätt sätt och från rätt person än att den kommer ut en månad senare och från någon annan. 
Men då är den stora frågan varför? Varför ljuger man? Varför kan man inte bara vara ärlig och varför måste man komma med den där lilla vita lögnen istället för att direkt bara säga sanningen och göra allt så mycket enklare? 
Vi ska alltid ställa till det för oss själva och speciellt för andra och det är de här som jag inte förstår, jag förstår inte varför man bara inte kan stå upp för det man gjort eller inte gjort och visa att även fast man har gjort fel så kan man ändå säga sanningen. Man vet ofta om att man har gjort fel men man vågar inte stå för det, därför ljuger man. 
Det finns en del av de här människorna som gärna sitter bakom en skärm och skriver en massa saker som inte stämmer men som sedan då man får reda på sanningen blir så himla ledsna, små och förstörda över att dem ljög från första början. Då börjar man fundera vad som fick dem att inte säga sanningen direkt. Varför gick dem och höll på den här lögnen så länge och sedan inte våga stå för att man ljög och istället bli så himla ledsen och förstörd. Även det är en gåta för mig.
Men det är de som jag tycker är fel och det är de jag vill att alla andra också ska förstå.

 

Det är säkert många av er här inne som just nu sitter och funderar på något misstag som ni hargjort och hur ni bara vill berätta sanningen eller hur ni ångrar att ni inte berättade sanningen direkt. För de är det jag vill få fram, den känslan och dom tankarna.

Har du någon gång blivit sviken?
Varför jag pratar om just det här är just därför att jag själv har blivit sviken och utsatt för en hel del lögner och det är de värsta jag vet. Under en lång period så gick jag omkring och var glad, positiv och helt enkelt lycklig men sen visade de sig att allting var en stor lögn, att allt bara vara ett skämt och att det egentligen var helt annorlunda än vad jag hade trott under hela den här perioden. Det var de som fick mig att ändra mig själv som person, att inte lita på allt som folk säger förens jag känner dom väl. Jag är rädd för att allting ska vara en lögn.

 

Jag vill att alla andra ska förstå vad en liten lögn egentligen kan göra mot en annan person, även fast man tror att det inte är någon stor grej så kan det faktiskt vara det för andra personer. Folk kan ta illa upp även om det kanske bara handlar om att man har ätit en bit godis eller inte, för det är faktiskt dåligt att ljuga om det också trots att det inte är någon stor grej. Det ärdålig att ljuga överhuvudtaget. 

Lögner är en dålig sak, vita lögner är inte okej men någon gång så kan de faktiskt funka, men grova lögner funkar inte alls. Det blir bara fel och de kommer bara gå fel i slutändan också, det gör de nästan jämt. Jag hoppas att ni nu förstår vad jag menar med mitt tal, vilken känsla jag vill få fram och att alla verkligen förstår hur fel det är med lögner.

 

 Att dölja ett fel med en lögn är som att ersätta en fläck med ett hål. ”

 




Kommentera här: